Dobra restauracja – co to właściwie oznacza?

Jaki lokal zasługuje na miano najlepszej restauracji? Jak prowadzić biznes, by klienci nie tylko dziękowali za smaczny posiłek, ale również wracali po więcej kulinarnych doznań? Czy menu w restauracji powinno być stałe i jednorodne, czy może zmienne i sezonowe? Odpowiedzi na każde z tych pytań to małe elementy wielkiego sukcesu. Jak go osiągnąć?

Dobra restauracja powinna wyróżniać się na tle innych kilkoma konkretnymi cechami – i choć wyróżnikiem z pewnością będzie tu świeżość produktów, obsługa kelnerska czy ułożenie menu, to klienci często wracają po to, by na nowo doświadczyć atmosfery panującej w danym lokalu. Niemal każda osoba podczas wakacji czy krótkiego urlopu skorzystała kiedyś z oferty lokalnej knajpy. W górach podano jej wybitną kwaśnicę, w Mediolanie – doskonałą pizzę wśród gwarnych rozmów i pokrzykiwań, a w Bangkoku doskonałego pad thaia wprost z ulicznej budki. Wszystkie te obrazki kojarzą się jednoznacznie z miłymi wspomnieniami i z rzeczoną atmosferą, w której zjadany był ten pamiętny posiłek. Pierwszy krok do gastronomicznego sukcesu to… restauracja z klimatem!

Klimat w restauracji - Fanex

Zaopatrzenie gastronomii – sprawdzone produkty to klucz do sukcesu

Nawet najlepsza restauracja musi codziennie dbać o dostawy. Świeże produkty, najlepszej jakości mięso, jędrne i chrupiące warzywa, a także starannie wyselekcjonowane przyprawy, dodatki i sosy dla gastronomii ze sprawdzonego źródła – oto podstawa budowania kulinarnego biznesu. Na tym aspekcie bezwzględnie nie należy oszczędzać – zwłaszcza, jeśli konkretny produkt wiedzie prym w ciekawym menu. Zaopatrzenie gastronomii powinno uwzględniać lokalnych dostawców, dbających o jakość swoich produktów jak nikt inny. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie osobnego zespołu, zajmującego się wyłącznie zakupami do restauracji – wyborem źródeł, planowaniem, a także sortowaniem oraz tworzeniem zamówień. Restauracja z klimatem zaczyna się bowiem od jakościowych produktów!

Dekoracje potraw – mała rzecz, która robi wielką różnicę

Serwowanie potraw w dobrej restauracji świadczy nie tylko o dbałości o klienta, ale również o zrozumieniu biznesu gastronomicznego. W Polsce wciąż wiele osób traktuje pracę kelnera jako sezonowy sposób na dorobienie – na szczęście ten obraz powoli się zmienia. Zajęcie to jest tak naprawdę ogromną sztuką i połączeniem konkretnych zdolności interpersonalnych, opanowania w trudnych sytuacjach, a także – coraz częściej – zaawansowanych umiejętności językowych, niezbędnych zwłaszcza w ośrodkach turystycznych. Profesjonalne serwowanie potraw to jedno – z drugiej strony mamy również dekoracje potraw, o które także trzeba zadbać. Wszyscy wiedzą już, że oprócz doznać smakowych liczą się wrażenia estetyczne – warto wykorzystać więc świeże warzywa, sosy, przyprawy, a nawet jadalne kwiaty do upiększenia każdego talerza. Niech dekoracja stanie się jednym z atutów najlepszych restauracji!

Ciekawe menu – spójność czy różnorodność?

Kolejnym etapem budowania rozpoznawalnej, dobrej restauracji jest stworzenie intrygującego, ciekawego menu. Warto od początku zdecydować się na konkretny typ działalności kulinarnej, z którego później sam lokal będzie słynął. Z jednej strony można bowiem tworzyć menu sezonowe, uwzględniające kulinarne trendy i będące odpowiedzią na bieżące „zachcianki” konsumentów. Pierogi z jagodami latem, kwaśnica zimą, a lekkie dania kuchni japońskiej wiosenną porą. Na tej podstawie można również tworzyć ciekawe menu dnia lub tygodnia w obniżonej cenie – ta strategia sprawdza się w większości knajp. Druga opcja to wyspecjalizowanie się w konkretnym menu. W restauracji, w której można zamówić zarówno pizzę, jak i polskie pierogi oraz sushi nie można mieć pewności, że każda z tych potraw będzie wysokiej jakości. Jeśli jednak lokal będzie po mistrzowsku przygotowywał dania z jednej, kulinarnej rodziny (przykładowo – pizzę, zupy czy potrawy azjatyckie), wówczas oferta staje się bardziej interesująca.

Ciekawe menu - Fanex