Niektórzy twierdzą, że jedzenie obroni się samo. Smaki oraz aromaty są niezwykle ważne, ale sposób podania również wpływa na ostateczne wrażenia po wizycie w restauracji. Chodzi tu jednak nie o dekorację dań, a obsługę kelnerską, która na długo zostaje w pamięci. Co zatem zrobić, aby zatrudniony zespół przyciągał, a nie odstraszał klientów? Na jakie zachowania oraz cechy charakteru warto zwracać uwagę? Sprawdź nasze podpowiedzi!
Obsługa w restauracji – jaki powinien być dobry kelner?
Na sukces prowadzonego punktu gastronomicznego składa się kilka czynników. Wśród nich można wymienić z pewnością lokalizację restauracji, wystrój czy profil kuchni dopasowany do potrzeb konsumentów. Sekret smacznego jedzenia tkwi również w profesjonalnej i zgranej ekipie. Ważny jest nie tylko kucharz, który ma niepowtarzalny smak, ale i obsługa kelnerska, która zaskarbi sobie sympatię gości.
Co cechuje dobrego kelnera lub kelnerkę? Bardzo ważna jest cierpliwość. Goście potrafią być różni, a ich zachowania nie zawsze da się przewidzieć. Niezadowolenie z jedzenia czy uwagi w stronę kuchni nie zawsze muszą być związane ze sposobem prowadzenia restauracji czy jakością jedzenia – decydują emocje i czynnik ludzki. Właśnie dlatego spokój i opanowanie są jak najbardziej mile widziane.
Obsługa gości w restauracji jest też równoznaczna z umiejętnością wykonywania kilku czynności jednocześnie. Kelner powinien tak naprawdę mieć oczy dokoła głowy. Dlaczego tak się dzieje? Przeważnie 1 osoba obsługę kilka stolików w tej samej chwili. Oznacza to, że trzeba stale kontrolować sytuację i sprawdzać, czy ktoś nie chce złożyć zamówienia, poprosić o rachunek albo poprosić o deser.
Nie można także zapomnieć o mimice i prezencji. Strój nie zawsze musi być elegancki – wszystko zależy od profilu prowadzonej restauracji. Bardzo ważna jest jednak wyprostowana postawa i uśmiech, szczególnie gdy zadaniem kelnera jest zachęcanie gości do wejścia do środkowania i skosztowania potraw.
Profesjonalna obsługa kelnerska w dobrej restauracji oznacza znajomość obowiązującego menu, a przede wszystkim jego mocnych stron. Do tego potrzebna jest doskonała pamięć oraz umiejętność dokładnego słuchania. Bez tego kelner nie będzie w stanie zaproponować odpowiedniej pozycji z karty dań. Aby komunikacja przebiegała bez zarzutu, znajomość języków obcych to zdecydowany atut.
Kelner to tak naprawdę łącznik miedzy kuchnią oraz gośćmi. Dlatego musi mieć silnie rozwinięte umiejętności komunikacyjne i w łatwy sposób nawiązywać porozumienie z osobami odwiedzającymi restaurację – w końcu jest odpowiedzialny za ich samopoczucie podczas każdej wizyty.
Na czym polega obsługa kelnerska? Zadania kelnera
Chociaż w restauracjach przeważnie pracuje kilku kelnerów lub kelnerek jednocześnie, każda z osób ma identyczne zadania. Przy większych powierzchniach sala dzielona jest na strefy, dzięki czemu udaje się zachować porządek, a goście nie odczuwają dyskomfortu, nawet w czasie wzmożonego ruchu.
Profesjonalna obsługa w restauracji wiąże się z takimi obowiązkami jak:
- zaprowadzenie gości do stolika w zależności do liczby potrzebnych miejsc,
- podanie kart menu i zaprezentowanie najlepszych dań oraz przedstawienie karty sezonowej,
- przyjęcie zamówienia oraz doradztwo, jeśli gość prosi o pomoc, ma trudność z podjęciem decyzji lub dopytuje o szczegóły związane z formą przygotowania danej potrawy,
- przekazanie zamówienia do kuchni oraz poinformowanie o wszelkich zmianach czy alergiach pokarmowych,
- wysłuchanie skarg i pochwał związanych z podanym jedzeniem oraz obsługą, a także przekazanie informacji osobom odpowiedzialnym za przygotowywanie potraw,
- rozliczanie rachunków oraz czyszczenie stolików, aby mogli z nich skorzystać kolejni goście.
Zadania mogą się jednak nieco różnić w zależności od rodzaju imprezy czy okoliczności. Obsługa kelnerska w restauracji jest jednoznaczna z troską o cały lokal. Nienagannie muszą wyglądać nie tylko potrawy, ale również stoliki i wszystko wokół nich. Nawet najlepszy szef kuchni nie rozsławi danego miejsca, jeśli atmosfera nie będzie sprzyjać częstym odwiedzinom.
Dobra obsługa gości w restauracji krok po kroku
Tak naprawdę obsługa kelnerska zaczyna się od momentu, gdy gość przekroczy próg restauracji. Jeśli nie zostanie szybko zauważony albo poczuje się zlekceważony, prawdopodobnie wyjdzie i nie da lokalowi kolejnej szansy. Jeśli chcesz, aby ludzie chętnie wracali do prowadzonego przez Ciebie miejsca, Twoja załoga powinna działać według tylko kilku kroków.
- Najpierw kelner powinien przywitać gości, zapytać ich o liczbę niezbędnych miejsc, poznać preferencje (jeśli w środku lub na zewnątrz jest kilka wolnych opcji) oraz zaprowadzić do odpowiedniego stolika. Zawsze musi iść z przodu, aby odwiedzający mieli pewność, że obsługa, wie co robi.
- Następnie kelner podaje menu i daje kilka minut na zastanowienie się. Na tym etapie bardzo ważna jest obserwacja zachowania gości. Trzeba wyczuć, w którym momencie podejść, aby nie być zbyt nachalnym albo nie zwlekać też za długo. Zawsze warto zapisywać wszystko na kartce, a w razie niepewności powtórzyć treść zamówienia, aby niczego nie pomylić na kuchni.
- Kolejnym krokiem dobrej obsługi w restauracji jest przyniesienie do stolika napoi i jedzenia. Dobrze, aby picie pojawiło się w ciągu ok. 3 minut. Jeśli chodzi o potrawy, to kelner powinien zapytać, w jakiej kolejności mają być podane – niektórzy wolą jeść jednocześnie przystawki i dania główne. Przed tym jednak muszą się pojawić dodatki np. pieczywo czy sosy dla gastronomii.
- Po zakończonym posiłku kelner zabiera brudne naczynia, a po ok. 3 minutach powinien dowiedzieć się, czy goście nie mają ochoty na deser lub jeszcze coś do picia.
Zanim goście wyjdą z restauracji, pozostaje rozliczenie rachunku – kelner zawsze musi przestawić dostępne formy płatności, a następnie przynieść paragon w zamkniętym etui lub pudełeczku. Powinien również podziękować za odwiedziny i zaprosić ponownie do wypróbowania innych potraw z karty.
Obsługa kelnerska w restauracji to nie tylko zawód, ale także powołanie. To przekonanie, że każde słowo, gest, a nawet najdrobniejszy detal ma znaczenie i może wpłynąć na kulinarne doświadczenia gości. Część umiejętności można nabyć podczas szkoleń, ale niektórych cech nie da się wyuczyć – w tym zawodzie liczy się pasja. Pamiętaj, że wysoka jakość obsługi wpływa na prestiż restauracji, skłania ludzi do powrotu oraz polecania miejsca bliskim i znajomym.To naturalny sposób na zwiększenie zysku.