Obsługa kelnerska, wygląd i czytelność menu oraz jakość jedzenia to jedne z czynników, które decydują o poziomie zadowolenia gości. Ponoć szczęśliwi czasu nie liczą, ale podczas wizyty w knajpie moment podania zamówionych dań jest niezwykle ważny, szczególnie gdy komuś się spieszy. Ile można czekać na jedzenie w restauracji? Sprawdź poziom cierpliwości konsumentów.
Czy czas oczekiwania w restauracji wpływa na ocenę posiłku?
Dobre pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Klient wstępną ocenę na temat restauracji, knajpy czy też baru zaczyna kreować zaraz po przekroczeniu progu. Potem przychodzi czas na zajęcie wolnego stolika – wtedy wkracza obsługa kelnerska, aby już od wejścia dobrze nastroić gości. Na pozytywny odbiór odwiedzanego miejsca wpływa:
- przestronność wnętrza,
- poziom głośności,
- temperatura powietrza,
- atrakcyjność menu,
- zapach jedzenia,
- smak potraw,
- kontakt z obsługą.
Jest jeszcze jeden element, który w znacznym stopniu wpływa na poziom satysfakcji z posiłku. Odpowiedni czas oczekiwania na jedzenie w restauracji może nie tylko skłonić do powrotu, ale także być inspiracją dla wystawienia pozytywnej opinii w Internecie.
Od wykwintnych restauracji czy modnych knajp nie oczekuje się prędkości obsługi jak w barze, czy fast foodzie. Mimo wszystko spędzanie czasu przy pustym stoliku i to bez żadnych wyjaśnień ze strony kelnera lub managera buduje frustrację, a z czasem również irytację. Zdarza się, że klienci ostatecznie rezygnują z zamówionych potraw i płacą wyłącznie za napoje. Takie sytuacje pozostawiają wyłącznie niesmak i nie skłaniają do ponownego odwiedzenia restauracji.
Ile można czekać na jedzenie w restauracji?
Z perspektywy zasad savoir-vivre nie ma jednoznacznie wskazane, jaki czas oczekiwania w restauracji jest odpowiedni. Są jednak pewne granice – nawet najbardziej wyrozumiali oraz cierpliwi goście nie będą czekać w nieskończoność, szczególnie jeśli zamówili najmniej skomplikowane danie z karty.
Umowny czas oczekiwania na jedzenie w restauracji:
- napoje i sosy – niemal od razu po zamówieniu,
- przystawki – najlepiej w ciągu 10 minut,
- dania – 15-20 minut, jeśli są to potrawy częściowo przygotowane albo 30-45 minut przy bardziej wyrafinowanych przepisach lub tych wymagających gotowania od zera.
Czas oczekiwania w restauracji w znacznym stopniu zależy od profilu miejsca. Przygotowywanie niektórych dań jest naprawdę szybkie, co nie oznacza, że składniki są złej jakości. Dobra organizacja pracy na kuchni oraz komunikacja z obsługą kelnerską to kolejny sposób na oszczędność czasu.
Co jednak zrobić, gdy restauracja jest pełna gości, przez co trzeba poczekać na jedzenie nieco dłużej niż standardowo? Warto od razu postawić na szczerość i poinformować gości o zaistniałej sytuacji, aby mogli zdecydować, czy mogą, a przede wszystkim chcą zaczekać.
Jak informować o czasie oczekiwania na jedzenie w restauracji?
Goście doceniają otwartą komunikację oraz szczerość. Reguła wzajemnego szacunku oraz poważne podejście do czasu obu stron jest zawsze dobrze postrzegane – to także wyróżnik dobrej restauracji.
W jaki sposób przekazać gościom informację o czasie oczekiwania w restauracji na jedzenie:
- Jeśli wszystkie stoliki są zajęte, a klienci stoją w kolejce, powiedz, ile będą czekać na wolne miejsce, a także jedzenie zaraz po złożeniu zamówienia.
- Gdy duża liczba klientów sprawia, że kucharze wydają dania wolniej, przekaż czas oczekiwania na jedzenie zaraz po wręczeniu menu.
- Niektóre dania wymagają dłuższej obróbki lub są robione na świeżo? Zawrzyj taką informację od razu w menu, aby goście byli tego świadomi podczas wybierania interesujących ich pozycji z karty.
Dobrą rekompensatą dla cierpliwych klientów może być podanie wody bez doliczania jej do rachunku. Niektórzy właściciele restauracji stawiają też na darmowe czekadełko, które ma dobrze nastroić do dalszego posiłku i przy okazji sprawić, że czas oczekiwania nie będzie się nikomu dłużył.
Ile można czekać na jedzenie w restauracji? Wszystko zależy od poziomu tolerancji gości oraz konsekwencji obsługi w swoim działaniu. Jeżeli klienci muszą czekać jeszcze dłużej, niż zakładano, kelnerzy powinni informować o tym na bieżąco. Niektórych nie powstrzyma to przed rezygnacją z posiłku, ale z pewnością zmniejszy prawdopodobieństwo złożenia reklamacji w związku z niewywiązaniem się z obietnic. Wpływa to też na ogólną reputację miejsca oraz wizerunek.