15.02.2023
Aktualności
17.10.2017 r.
Trendy w zakupie sosów przez gastronomię
Dynamiczna sprzedaż wyrobów firmy Fanex, pokazuje systematycznie zwiększający się popyt na sosy ze strony branży gastronomicznej. Polacy coraz częściej poszukują produktów Premium, a cena nie jest już najważniejszym kryterium wyboru. Klientom zależy jednocześnie na wyrobach z tzw. czystą etykietą, ale także trwałych w użytkowaniu. Najczęściej wybieranymi sosami do gastronomii nadal są ketchup, musztarda oraz majonez, ale zwiększa się również zainteresowanie nowościami.
Fanex – polski producent sosów, ostatni rok zakończył z kolejnym wzrostem sprzedaży swoich wyrobów (+15% r/r). Z racji na dobrą kondycję całej branży HoReCa, ilość produkowanych sosów przez spółkę Fanex na przestrzeni ostatnich lat, systematycznie rośnie.
- Sieci gastronomiczne, restauracje, bary bistro, hotele, firmy cateringowe, stacje paliw, food trucki i wszelkiego rodzaju punkty typu convenience store – liczba i rodzaj konceptów oraz rozwiązań dedykowanych gastronomii stale rośnie. Z tej racji popyt na sosy ze strony branży, również charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Analizując wyniki sprzedażowe, widzimy jednak zmieniające się nieco preferencje polskich Klientów, którzy zaczynają zwracać uwagę na coraz więcej aspektów – mówi Piotr Kubiczek, Dyrektor Handlowy w firmie Fanex.
W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się na polskim rynku wiele nowości w kategorii sosów, nie mniej jednak w dalszym ciągu zdają się one być cały czas niszowe. Gastronomia najczęściej sięga po majonez, ketchup i musztardę, a te lokale które chcą się wyróżnić, komponują własne sosy na bazie właśnie tych produktów.
Jeszce kilka lat temu klienci byli najbardziej zainteresowani sosami majonezowymi, w chwili obecnej oczekują sosów o lekkiej konsystencji bez zawartości niekorzystnych dla zdrowia substancji. Jak wynika z ostatnich analiz sprzedażowych Fanexu, Polacy coraz częściej poszukują produktów klasy Premium z jak najmniejszą ilością konserwantów i z tzw. czystą etykietą. Cena nie jest już tak istotna jak jeszcze parę lat temu i nie stanowi głównego kryterium wyboru. Odnośnie popularności danych rodzajów sosów, na pierwszym miejscu plasują się obecnie ketchupy, a następnie sosy pomidorowe. Na trzecim oraz czwartym miejscu znajdują się również popularne sosy majonezowe i stricte majonezy.
- Rynek polski różni się nieco od rynków zagranicznych, na których również prowadzimy szeroką sprzedaż. Każdy region kontrastuje preferencjami konsumentów, zasobnością ich portfela oraz świadomością konsumencką. Jedno jest pewne – Polacy zarabiają coraz więcej, a ich wiedza konsumencka jest coraz szersza. Dlatego branża chcąc sprostać ich wymaganiom, poszukuje coraz częściej produktów jednocześnie zdrowych, ale i trwałych. Czyli naturalnie zakonserwowanych lub z minimalną i kontrolowaną ilością konserwantów, gwarantującą bezpieczeństwo po otwarciu w trakcie używania, które może potrwać wtedy kilka dni lub dłużej – dodaje Piotr Kubiczek.
Duże znaczenie dla gastronomii ma już nie tylko skład czy smak sosów. Coraz bardziej liczy się także wygląd samego produktu oraz jego opakowanie. Polscy klienci HoReCa poszukują sosów wyróżniających się interesującym smakiem i chętniej skłonni są do wypróbowywania nowych receptur, ale coraz częściej ważnym kryterium wyboru staje się także ciekawa struktura – tak aby finalna prezentacja produktu „na talerzu” była atrakcyjna wizualnie dla klienta końcowego.