Ciekawostki

Nowy rok, nowe wyzwania – jakie trendy w gastronomii pojawią się w 2023 roku?

Udostępnij

Prognozy na rok 2023 dla większości przedsiębiorców nie są zbyt optymistyczne i branża gastronomiczna nie jest pod tym względem wyjątkiem. Nie poddawajmy się jednak czarnym myślom! Nowy rok to także szansa na nowy sukces. Jakie trendy w gastronomii wejdą w życie w tym roku? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Nowości kulinarne – ekologicznie, zdrowo i lokalnie

Nowy rok to dla wielu osób czas postanowień i dbałości o zdrowie oraz figurę, dlatego w styczniu możemy odnotować większe zainteresowanie cateringiem dietetycznym oraz zdrową żywnością. W 2023 roku ten trend będzie trwał dłużej, ponieważ coraz więcej osób szuka dań ekologicznych i przyrządzanych z nieprzetworzonych składników. Nad idealną sałatę i marketowe pomidorki niemal bez smaku przekładamy menu sezonowe, produkty od lokalnych dostawców i polskie sery, mięso oraz warzywa. Warto zainteresować się także sektorem wegańskich odpowiedników i wprowadzić do karty nowości kulinarne bez produktów odzwierzęcych – coraz częściej klienci rezygnują ze spożywania mięsa. Nie zapomnij o osobach z nietolerancjami pokarmowymi! Rosnąca świadomość konieczności wykluczenia niektórych składników z codziennej diety sprawia, że wiele osób dopytuje o dania bez laktozy lub bez glutenu czy wegański majonez.

Catering dietetyczny

Oszczędne gotowanie? Inflacyjne trendy w gastronomii

Polacy zaciskają pasa! Obecna sytuacja ekonomiczna nie tylko w naszym kraju, ale również na całym świecie wymusiła dodatkowe oszczędzanie. Odbija się to niestety na branży gastronomicznej, ponieważ wiele osób decyduje się na samodzielne przyrządzanie posiłków. Co w takiej sytuacji mogą zrobić restauratorzy? Zaproponować nowości kulinarne zgodne z aktualnymi potrzebami. Nie znaczy to jednak, że musisz od razu wprowadzić cięcia kosztów i zamienić wykwintne menu na tańsze dania kuchni domowej. Trendy w gastronomii to również traktowanie wyjścia do restauracji jako wydarzenia, podczas którego klienci są skłonni wydać więcej, ale domagają się jakości i odpowiedniej oprawy. Zaproponuj zestawy na spotkania towarzyskie, menu na rodzinne obiady i świętowanie z przyjaciółmi – to zachęca do przyjęć w większym gronie.

Duża porcja jedzenia

Dania na wynos nadal mają się dobrze!

Podczas pandemii większość restauracji stanęła przed wyborem: serwuj dania na wynos lub zamknij swój biznes. Obecnie sytuacja wróciła już do normy, jednak klienci nie zapomnieli o wygodzie związanej z zamawianiem potraw z dostawą. Nie rezygnuj z tej formy: dania na wynos w postaci lunchu serwowanego w określonych godzinach czy specjalnych zestawów obiadowych to coraz częściej rozwiązanie wybierane nie tylko przez pracowników korporacji. Pamiętaj, że klienci zamawiają, ale również oceniają, dlatego przyjrzyj się dokładnie jakości i sprawdź, czy dania na wynos na pewno spełnią ich oczekiwania. Okres przejściowy i covidowa taryfa ulgowa już się skończyły!

Danie na wynos

Nowości kulinarne i technologia w 2023 roku idą ze sobą w parze

Pamiętasz Kerfusia? Ten sympatyczny robot podbił serca całego Internetu i klientów sieci Carrefour, choć tak naprawdę już wcześniej można go było spotkać w restauracjach, gdzie współpracował z „tradycyjnymi” kelnerami. Tak właśnie wygląda przyszłość branży gastronomicznej: nowości kulinarne będą przeplatały się z nowinkami technologicznymi. Kody QR w restauracji to świetny przykład na to, jak proste rozwiązania mogą posłużyć do zwiększenia sprzedaży czy zorganizowania nowych kampanii reklamowych. Kody QR w restauracji pojawiły się wraz z początkiem pandemii i z założenia miały zastępować mało higieniczne papierowe menu. Klienci skanowali kod za pomocą aparatu w smartfonie i zyskiwali dostęp do listy dań i napojów. Możesz pójść o krok dalej i umieścić kody QR w restauracji, toalecie czy kąciku zabaw dla dzieci. To oryginalny sposób, by zachęcić klientów do zapoznania się z informacjami o promocjach, konkursach i ciekawostkach związanych z lokalem. Nawet jeśli wnętrze lokalu nie jest jeszcze do końca urządzone i udekorowane, kody QR opowiadające jakąś historię mogą przyciągnąć gości zainteresowanych czymś zupełnie nowym.

Kod QR dla restauracji

Czy tradycja ma jeszcze sens?

Skoro trendy w gastronomii bazują na nowych technologiach, czy w restauracjach jest jeszcze miejsce na tradycyjne dania i obiady domowe? Oczywiście! Nadal chętnie wracamy do kuchni naszych mam i babć, choć tradycyjny schabowy i pierogi coraz częściej zastępowane są przez dania w nowej odsłonie. I tak: jeśli korniszony, musztarda stołowa i tatar, to niekoniecznie wołowy, jeśli pierogi, to z miętowym sosem, a kompot przybiera formę oryginalnej zupy. Takie nowości kulinarne przeplatające się ze znanymi i lubianymi potrawami z pewnością będą cieszyły się dużym zainteresowaniem.

***

Najnowsze trendy w gastronomii to nowoczesność, ekologia, lokalne produkty, eksperymenty z tradycją i doskonalenie procesu dowozu. Pora zatem znaleźć wśród nich drogę dla siebie!


Zobacz inne

0