Rynek gastronomiczny w Polsce rozwija się dynamicznie, a restauratorzy prześcigają się w pomysłach na sposoby promocji swojego biznesu. Wyróżnikiem lokalu może stać się zarówno jego wystrój, menu, jak i sposób podania potraw, a nawet lokalizacja i godziny otwarcia. Aby sprostać wymaganiom rynku należy uprzednio dokładnie go zbadać, pod lupę biorąc nie tylko potencjalnego klienta, ale także konkurencję, z którą będziemy o niego rywalizować. Taka analiza jest podstawą dobrze przygotowanej strategii rozwoju, która pomoże ci stworzyć prosperujący biznes i utrzymać zainteresowanie restauracją w stale zmieniających się realiach branży. Jak badać konkurencję w gastronomii i aplikować wyniki analizy do własnej strategii?
Konkurencja w gastronomii a rozwój biznesu
Popularne powiedzenie mówi, że: „nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja ” i choć czynników wpływających na rozwój biznesu jest wiele, rywalizacja o względy klienta rzeczywiście motywuje i zmusza restauratorów do znajdowania coraz to nowszych i bardziej skutecznych rozwiązań, mających zapewnić im popularność, wyróżnić ich lokal i zapisać się w pamięci potencjalnego gościa. Dokładne i regularne badanie konkurencyjnych biznesów pozwala skutecznie ocenić zapotrzebowanie lokalnego rynku, a także odkryć nisze, które po zagospodarowaniu mogą okazać się głównym źródłem dochodu restauracji. Konkurencja w gastronomii daje więc nie tylko motywację do działania, ale także dostarcza przedsiębiorcom cennych informacji o popycie na oferowane produkty, potencjalnych możliwościach promocji restauracji, preferencjach i niezaspokojonych dotychczas potrzebach klientów.
Analiza konkurencji – jak zrobić badanie, które da odpowiedzi?
Analiza bezpośredniej konkurencji powinna być przeprowadzona jeszcze na etapie biznesplanu. Takie działanie pozwala szacunkowo określić potencjał na sukces restauracji jeszcze przed jej otwarciem i znacznie zmniejsza ryzyko niepowodzenia na początkowym etapie. To jednak nie wystarczy, aby utrzymać się na szczycie popularności – badanie konkurencji w gastronomii powinno być wykonywane regularnie, ponieważ rynek HoReCa to obecnie jedna z najszybciej zmieniających się branż. Otwarcie nowych lokali, a także zmiana wystroju, lokalizacji lub menu obecnej konkurencji mogą znacząco wpłynąć na zainteresowanie twoją restauracją. Jak zrobić analizę konkurencji, aby wyciągnąć z niej jak najwięcej wniosków?
Badanie konkurencji przed otwarciem restauracji – na co zwrócić uwagę?
- Menu– wybór i jakość oferowanych potraw to oczywiście najważniejszy czynnik w walce o lojalnego klienta. Badanie konkurencji na etapie zakładania biznesu zacznij od analizy lokalnej oferty. Sprawdź, jakie dania są już dostępne w najbliższej okolicy, a jakie nisze nie zostały jeszcze zajęte. Szansa sukcesu nowo otwartej pizzerii będzie w dużym stopniu zależna od tego, czy w zasięgu klienta znajdują się inne restauracje z włoską kuchnią w ofercie.
- Lokalizacja– czynnik szczególnie istotny na etapie biznesplanu i trudny do zmiany po otwarciu restauracji. Sprawdź, czym wyróżnia się lokalizacja twojej konkurencji i spróbuj oszacować, czy wybrane przez ciebie miejsce spełnia te same potrzeby klientów. Otwierając lokal na szlaku turystycznym, szczególnie ważna może okazać się malownicza okolica i piękne widoki. W kuchni typu fast food znacznie korzystniejsze będzie umiejscowienie w centrum miast lub w okolicy ruchliwych dróg. Dobra lokalizacja pomoże w przyszłości zminimalizować koszty promocji restauracji.
Konkurencja w gastronomii – co badać na bieżąco?
- Jakość– restauracja istniejąca na rynku od jakiegoś czasu rzadko całkowicie zmienia profil, znacznie częściej jednak ulepsza swoje przepisy i poprawia jakość składników. Monitorowanie tego czynnika pozwoli ci oszacować profil klienta i dostosować ofertę do jego wymagań. Wyróżnikiem lokalu często okazuje się jeden, szczególny produkt wysokiej jakości będący wizytówką restauracji, np. smaczny ketchup w pizzerii. Badanie konkurencji pod kątem jakości oferowanych potraw pomaga także dostrzec i zagospodarować istniejącą niszę.
- Wystrój– wnętrze restauracji może okazać się konkurencyjnym czynnikiem w biznesie, dlatego warto obserwować posunięcia konkurencji i w miarę możliwości podążać za popularnymi trendami. Odpowiednia aranżacja lokalu przyciągnie uwagę klientów i sama w sobie stanowić będzie istotną wartość dla reklamy restauracji.
Reklama w gastronomii – zobacz, jak promuje się konkurencja
W badaniu konkurencji na rynku gastronomicznym znaczenie mają też podejmowane działania marketingowe, szczególnie promocja restauracji w Internecie. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób prowadzone są media społecznościowe lokali w twojej okolicy i jaką reakcję wywołuje ten sposób komunikacji. Dostosuj reklamę restauracji do profilu swojego klienta poprzez dobór języka i kreacji graficznych.
Internet to jednak nie tylko social media – reklama w gastronomii może opierać się także na promocji lokalu w portalach branżowych i turystycznych, na forach internetowych oraz blogach kulinarnych. Ekspozycja tego typu buduje świadomość klienta i utrwala jego przywiązanie do twojej restauracji. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu będziesz w stanie podglądać działania twoich konkurentów w sieci, a także monitorować wzmianki o własnym biznesie i w razie potrzeby reagować na nie w czasie rzeczywistym.