Veganuary, czyli wegański styczeń co roku spotyka się z coraz większym zainteresowaniem. Po dania wegańskie (te, które nie zawierają żadnych produktów odzwierzęcych, m.in. mięsa, jajek czy nabiału) sięgają wówczas nie tylko weganie. Dlaczego warto rozszerzyć menu w taki sposób, by znalazły się w nim propozycje także dla osób, które nie spożywają mięsa ani produktów odzwierzęcych?
Coraz więcej osób wybiera dania wegańskie – dlaczego?
Popularność wegańskich potraw może dziwić miłośników mięsa. Wystarczy jednak spróbować doskonale przyrządzonych boczniaków, burgera z soczewicy czy tofurnika (ciasta, którego bazą jest tofu, a nie ser biały), by pokochać dania wegańskie! Dieta wegańska z założenia opiera się na owocach i warzywach, choć wcale nie musi być źle zbilansowana. Wręcz przeciwnie, weganie dbają o urozmaicenie swoich posiłków i dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych mikro- i makroelementów. Nic zatem dziwnego, że rzadziej chorują na otyłość, choroby serca i układu krążenia. Proste składniki połączone w oryginalny sposób przyciągają uwagę, a interesujące połączenia smaków zachwycą wszystkich – zarówno wegan, jak i mięsożerców – dowiedz się więcej o trendach żywieniowych w nadchodzącym roku.
Wegańskie odpowiedniki popularnych potraw? To możliwe!
Jeśli chcesz skierować swoją ofertę do wegan i wegetarian, wcale nie musisz rezygnować ze znanych i lubianych smaków. Wręcz przeciwnie, wegańskie przepisy często skupiają się na tym, by zastosować zamienniki przypominające powszechnie znane produkty. Rybę bez problemu zastąpić można... selerem, zamiast jajek do ciasta weganie dodają banana, a burgery z roślin strączkowych doprawić można niemal dowolnie. Co ciekawe, często nawet zadeklarowani miłośnicy mięsa mogą mieć problem ze wskazaniem, czy dana potrawa zawiera mięso. Coraz większą popularnością cieszy się także majonez wegański; w tradycyjnym majonezie głównym składnikiem są jajka, w wegańskim odpowiedniku bazę stanowią białka grochu. VegaMajo nie różni się od zwykłego majonezu pod względem konsystencji i jednocześnie jest lekkostrawny, dlatego pojawia się często także jako propozycja uzupełniająca niewegańskie danie.
Wyjdź naprzeciw potrzebom klientów
Szacuje się, że w Polsce jest już milion wegan i wegetarian, a liczba ta stale rośnie; 2 miliony osób deklaruje także, że planuje przejść na dietę bezmięsną, a ponad 40% Polaków ogranicza mocno spożycie mięsa (zgodnie z założeniami flexitarianizmu)*. Baza bezmięsnych przepisów jest ogromna i ciągle się powiększa: wiele osób decyduje się na zamówienie wegańskich potraw z ciekawości. Nawet, jeśli Twoja restauracja specjalizuje się w grillowanym mięsie czy owocach morza, warto wprowadzić do karty wegańską i wegetariańską propozycję.
Nie zapomnij o dodatkach – postaw na wegańskie sosy dla gastronomii
Jeśli Twoja restauracja nie specjalizuje się w daniach wegańskich, początki mogą wydawać się trudne. Warto jednak podjąć wysiłek, który docenią klienci! Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że miód uznawany jest za produkt odzwierzęcy, więc nie powinien być wykorzystywany w daniach wegańskich. Zainwestuj w wegańskie produkty i sosy – dzięki temu zyskasz pewność, że ketchup pikantny czy musztarda są wolne od składników pochodzenia odzwierzęcego. Gotowe sosy dla gastronomii wysokiej jakości doskonale sprawdzą się jako dodatek nie tylko do fast – foodów: mogą być także bazą do stworzenia oryginalnych kompozycji, idealnie dopasowanych do wegańskich potraw.
Warto wprowadzić wegańskie dania do stałego menu
Czasy, gdy weganie i wegetarianie mogli wybierać pomiędzy sałatką i frytkami dawno już minęły – obecnie wybór dań bezmięsnych jest naprawdę spory. Jeśli wśród znajomych znajdują się osoby, które nie jedzą mięsa, grupa wybierze się do restauracji lub złoży zamówienie w restauracji oferującej dania zarówno mięsne, jak i wegańskie. Wprowadzając do menu dania wege zwiększasz zainteresowanie Twoją restauracją lub punktem gastronomicznym – wykorzystaj nowe możliwości!