Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne – polski rynek HoReCa

Polski rynek HoReCa wart jest obecnie prawie 28,6 mld zł. Oznacza to, że względem roku ubiegłego, jego wartość wzrosła o ponad 6 proc. Jak wynika z analiz PMR Research, dobra kondycja krajowej gospodarki oraz wzrost konsumpcji, przekładają się na dobre prognozy dla rynku gastronomicznego.

Polski rynek HoReCa - ciekawostki Fanex

Najnowsze badania rynkowe pokazują, że już 58 proc. Polaków w ciągu ostatnich trzech miesięcy, spożywało jedzenie w lokalu gastronomicznym. Porównując te dane do analogicznego okresu w roku poprzednim, nastąpił wzrost o 7,7 p.p. Warto wspomnieć, że na dobre wyniki branży działa w dużej mierze wzrost turystyki zagranicznej oraz krajowej. Turyści, w opinii firm z segmentu gastronomicznego, stanowią ok. 15 proc. klientów lokali.

Ponadto, w badaniu koniunk­tury GUS , widać że spada liczba firm niezadowolonych z rynkowego popytu. Największymi barierami biznesowymi, o jakich mówią przedsiębiorcy HoReCa, są nie dość jasne przepisami oraz niedo­bór wykwalifikowanych pra­cowników.

Okazuje się, że największe mediany obrotu wśród lokali gastronomicznych, reprezentują pizzerie. Z kolei restauracje hotelowe, charakteryzują się największymi wartościami wystawianego paragonu.

Polacy z chęcią odwiedzają zarówno lokale sieciowe, jak i lokale niezależne: modne w ostatnich latach food trucki, bary i restauracje typu slow-food. Coraz większą popularnością w Polsce, cieszę się także koncepty wegańskie oraz wybrane dania kuchni świata.

Z badania PMR wynika również, że w pizzeriach zdarza się jadać już niemal wszystkim Polakom, a ponad połowa re­spondentów odwiedza także food trucki.