Rynek gastronomiczny w Polsce rozwija się dynamicznie, a restauratorzy prześcigają się w pomysłach na sposoby promocji swojego biznesu. Wyróżnikiem lokalu może stać się zarówno jego wystrój, menu, jak i sposób podania potraw, a nawet lokalizacja i godziny otwarcia. Aby sprostać wymaganiom rynku należy uprzednio dokładnie go zbadać, pod lupę biorąc nie tylko potencjalnego klienta, ale także konkurencję, z którą będziemy o niego rywalizować. Taka analiza jest podstawą dobrze przygotowanej strategii rozwoju, która pomoże ci stworzyć prosperujący biznes i utrzymać zainteresowanie restauracją w stale zmieniających się realiach branży. Jak badać konkurencję w gastronomii i aplikować wyniki analizy do własnej strategii?
Popularne powiedzenie mówi, że: „nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja ” i choć czynników wpływających na rozwój biznesu jest wiele, rywalizacja o względy klienta rzeczywiście motywuje i zmusza restauratorów do znajdowania coraz to nowszych i bardziej skutecznych rozwiązań, mających zapewnić im popularność, wyróżnić ich lokal i zapisać się w pamięci potencjalnego gościa. Dokładne i regularne badanie konkurencyjnych biznesów pozwala skutecznie ocenić zapotrzebowanie lokalnego rynku, a także odkryć nisze, które po zagospodarowaniu mogą okazać się głównym źródłem dochodu restauracji. Konkurencja w gastronomii daje więc nie tylko motywację do działania, ale także dostarcza przedsiębiorcom cennych informacji o popycie na oferowane produkty, potencjalnych możliwościach promocji restauracji, preferencjach i niezaspokojonych dotychczas potrzebach klientów.
Analiza bezpośredniej konkurencji powinna być przeprowadzona jeszcze na etapie biznesplanu. Takie działanie pozwala szacunkowo określić potencjał na sukces restauracji jeszcze przed jej otwarciem i znacznie zmniejsza ryzyko niepowodzenia na początkowym etapie. To jednak nie wystarczy, aby utrzymać się na szczycie popularności – badanie konkurencji w gastronomii powinno być wykonywane regularnie, ponieważ rynek HoReCa to obecnie jedna z najszybciej zmieniających się branż. Otwarcie nowych lokali, a także zmiana wystroju, lokalizacji lub menu obecnej konkurencji mogą znacząco wpłynąć na zainteresowanie twoją restauracją. Jak zrobić analizę konkurencji, aby wyciągnąć z niej jak najwięcej wniosków?
W badaniu konkurencji na rynku gastronomicznym znaczenie mają też podejmowane działania marketingowe, szczególnie promocja restauracji w Internecie. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób prowadzone są media społecznościowe lokali w twojej okolicy i jaką reakcję wywołuje ten sposób komunikacji. Dostosuj reklamę restauracji do profilu swojego klienta poprzez dobór języka i kreacji graficznych.
Internet to jednak nie tylko social media – reklama w gastronomii może opierać się także na promocji lokalu w portalach branżowych i turystycznych, na forach internetowych oraz blogach kulinarnych. Ekspozycja tego typu buduje świadomość klienta i utrwala jego przywiązanie do twojej restauracji. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu będziesz w stanie podglądać działania twoich konkurentów w sieci, a także monitorować wzmianki o własnym biznesie i w razie potrzeby reagować na nie w czasie rzeczywistym.