Food truck – jak rozkręcić gastronomiczny biznes na kółkach?

Food trucki, czyli samochody gastronomiczne, zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Można dostrzec je na placach, ulicach, skwerkach, a także na zlotach organizowanych dla amatorów kulinarnej różnorodności. Co sprawia, że konsumenci tak chętnie korzystają z oferty knajp na kółkach i tłumnie przybywają na festiwale food trucków? O czym trzeba pamiętać, otwierając tego typu biznes?

Przyczepa gastronomiczna, a raczej pomysł na jej restauracyjne wykorzystanie, przybył do nas z Ameryki, choć sama koncepcja maleńkich punktów z jedzeniem na wynos łączy się również z wszelkiego rodzaju budkami przy ulicach, a także z formą jarmarków świątecznych czy innych, miejskich wydarzeń. Co sprawia, że pojazdy gastronomiczne przyciągają tak wiele osób? Jest to oczywiście ich ciekawe menu, ale również… atmosfera, którą panuje wokół nich. Letnie zloty food trucków, bożonarodzeniowe jarmarki, gastronomiczna przyczepa, którą mija się w drodze do pracy… każda z tych opcji zapada konsumentom w pamięć, a dzięki sezonowej działalności (wakacje, Boże Narodzenie) tworzy miłe wspomnienia, związane ze spożywaniem posiłków w gronie najbliższych. Sam pomysł na food trucka jednak nie wystarczy – warto go dopracować, by klienci nie tylko jedli w nim przygodne potrawy z całego świata, ale również chcieli wracać po więcej kulinarnych doznań.

Pojazd gastronomiczny - Fanex

Pomysł na food truck – o czym warto pamiętać?

Food truck, oprócz ciekawego wyglądu i spójnego konceptu, powinien charakteryzować się również kilkoma szczególnymi cechami, zwiększającymi jego szansę na sukces pośród wielu konkurencyjnych podmiotów. Jakie to cechy?

  • Przede wszystkim warto pomyśleć o strategii przygotowywania potraw. Jeśli menu jest już skomponowane, należy opracować tę strategię tak, by jedzenie było wydawane klientom w jak najkrótszym czasie. Jeśli w food trucku będą sprzedawane hot-dogi czy hamburgery, warto rozpisać kolejność nakładania dodatków, by nie zastanawiać długo nad całą kompozycją potrawy. Nie oznacza to jednak, że danie ma być podane niechlujnie – tak samo ważna jak smak jest również jego estetyka. Aby przyspieszyć cały proces, warto sięgnąć po gotowe sosy dla gastronomii ze sprawdzonych źródeł. Jedną z takich propozycji są sosy Fanex o ogromnym wachlarzu smaków i konsystencji. Inna opcja to pokrojenie wszystkich warzyw, które mają być użyte w ciągu dnia wcześniej – należy pamiętać jednak, by zachować ich świeżość i soczystość, trzymając je w szczelnych pojemnikach w chłodnej temperaturze.
  • Co dalej? Warto zastanowić się nad spójnością menu. Niektóre food trucki specjalizują się w przygotowywaniu pizzy sprzedawanej na kawałki (pizza truck), inne – burgerów, a jeszcze inne podają flagowe dania z różnych zakątków świata, takie jak hiszpańska paella, azjatyckie pierożki czy rolki sushi. Należy pamiętać o tym, że pomysł na food trucka nie musi obejmować wyłącznie jednego rodzaju dania – zwłaszcza, że obecnie w trendach kulinarnych wysoko plasuje się moda na sezonowość. Zimą w cenie będą więc polskie pierogi, latem warto uraczyć gości lemoniadą i lekkimi sałatami, a jesienią – podawać zupę z dyni w firmowych kubkach. Każde sezonowe warzywo czy inny produkt można ciekawie zaaranżować w nieoczywistym menu.
  • Kolejnym elementem przyciągającym uwagę klientów jest sama aranżacja samochodów gastronomicznych. Odpowiednie malowanie, nazwa i dodatki sprawią, że żadna osoba nie przejdzie obojętnie obok ciekawie wyglądającego food truck’a. Warto pamiętać również o regularnym przeglądzie samochodu – mobilna restauracja daje bowiem szansę na pojawianie się w różnych miejscach miasta i na różnych wydarzeniach, a także zapewnia możliwość uczestnictwa w zlotach food trucków, na których zazwyczaj roi się od amatorów „ulicznego” jedzenia.

Pomysł na food truck - Fanex

Food truck – ciekawa koncepcja to nie wszystko

Podsumowując: sam pomysł otwarcia furgonetki street food to dopiero początek drogi. Należy zadbać o jakość oraz tempo wydawanych dań, skomponować przemyślane menu z uwzględnieniem dostępności produktów sezonowych, a także pokazać swój biznes od najlepszej strony, za pomocą przyciągających uwagę dekoracji. Wszystkie te elementy tworzą bowiem to, co jest najcenniejsze w prowadzeniu tego typu biznesu – przyjazną, charakterystyczną atmosferę.