Nowy rok to czas podsumowań, ale i prognoz. Przy planowaniu krótko- i długoterminowych celów uwzględnić należy zarówno trendy gastronomiczne, jak i wyzwania, z którymi przyjdzie zmierzyć się całej branży w nadchodzących miesiącach. Z czym przyjdzie nam zmierzyć? Czego możemy spodziewać się w 2022 roku oraz jakie trendy w gastronomii wziąć pod uwagę?
Ponowny lockdown – czy grozi nam zamknięcie restauracji?
Dynamiczna sytuacja w Polsce i na świecie sprawia, że nie jesteśmy teraz w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Trudno przewidzieć, czy rząd wprowadzi kolejne obostrzenia czy też wręcz przeciwnie – zniesie wszystkie limity. W 2021 zamknięcie restauracji było smutną koniecznością, przez którą wiele biznesów po prostu upadło. 2022 rok nadal pozostaje w cieniu takiego ryzyka. Co to oznacza w praktyce? Przedsiębiorcy z branży gastronomicznej muszą być przygotowani na najgorsze i opracować plan B na wypadek wprowadzenia obostrzeń czy nawet całkowitego zamknięcia dla klientów. Catering dietetyczny, dostawa jedzenia do domu, dodatkowa promocja z wykorzystaniem mediów społecznościowych, specjalnie skomponowane zestawy obiadowe – zamknięcie restauracji to przykra ostateczność, której możesz uniknąć przy szybkim wdrożeniu dodatkowych działań. Nie pozwólmy, by koronawirus znów zaskoczył całą branżę!
Trendy w gastronomii 2022 – wegańskie propozycje w każdym menu
Wegan i wegetarian przybywa. Nie oznacza to jednak, że należy obawiać się o powodzenie swoich klasycznych schabowych czy amerykańskich burgerów. Jeśli jednak nie chcesz ryzykować utraty klientów, warto przyjrzeć się przepisom bez składników odzwierzęcych i wprowadzić do karty przynajmniej kilka z nich. Powód jest prosty. Nawet jeśli Twoja restauracja nie będzie pierwszym wyborem wegan, to jednak większość osób w przypadku spotkań w większej grupie będzie poszukiwała miejsca, w którym każdy może zamówić coś zgodnie ze swoimi preferencjami. Ukłon w stronę wegan i wprowadzenie do menu czegoś więcej niż tylko frytki i sałatka nie kosztują wiele, a mogą okazać się doskonałą decyzją marketingową. Obecnie trendy gastronomiczne dla wegan i wegetarian skupiają się na roślinnych odpowiednikach lubianych smaków: przykładem może być sos BBQ, którego charakterystyczny smak kojarzony jest przede wszystkim z grillowaniem, a którego skład nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego.
Czy inflacja wpłynie na trendy gastronomiczne w 2022?
Stale rosnące ceny nie polepszają wcale sytuacji w gastronomii. Wręcz przeciwnie, musimy liczyć się z tym, że podniesienie cen może zniechęcić część klientów do odwiedzania lokali, a wiele osób zrezygnuje z zamawiania posiłków na wynos na rzecz tańszego gotowania w domu. Z jednej strony kusząca może być wówczas zmiana profilu restauracji na miejsce serwujące tanie obiady i propozycje lunchowe. Z drugiej natomiast klienci wolą wybrać się do restauracji po to, by zjeść coś, czego sami nie przyrządzą sobie w domu. Która droga jest słuszna? Trudno stwierdzić, jednak patrząc na najnowsze trendy w gastronomii jednego możemy być pewni. Warto stawiać na świeże sezonowe produkty i to na ich podstawie budować menu. Pozwoli to na obniżenie kosztów i jednocześnie świetnie wpisuje się w obecne trendy gastronomiczne promujące ekologiczne rozwiązania i wspieranie lokalnych rolników. Zamiast tradycyjnej sałatki greckiej z pomidorami i ogórkami (które w środku zimy nie mają zbyt wiele wspólnego z aromatycznymi polskimi warzywami) zaoferuj sałatki z chrzanem i gotowanymi warzywami czy kiszonki – to prosty sposób na wprowadzenie sezonowych produktów do menu.
Dania na wynos – ratunek dla restauracji czy... wybór klientów?
W ostatnim czasie dania na wynos dodatkowo zyskały na popularności – był to przecież jedyny sposób na to, by klienci mogli zjeść swoje ulubione potrawy pomimo zamknięcia restauracji. Ten trend w gastronomii będzie rósł w siłę. Coraz więcej osób woli zamówić lunch, obiad lub kolację do domu zamiast wybierać się do lokalu, dlatego niemal wszystkie restauracje oferują obecnie dania na wynos. Niestety, nawet duża liczba zamówień nie gwarantuje sukcesu – wszystko z powodu prowizji pobieranej przez przewoźnika. Platformy obsługujące zamówienia pobierają znaczną część jego wartości. Aby uniknąć tej sytuacji, restauratorzy przygotowują własne systemy składania zamówień na stronie oraz zatrudniają pracowników zajmujących się dowozem. Tu jednak niezbędna jest skuteczna promocja, by klienci zdawali sobie sprawę z możliwości zamówienia dań poza popularnymi serwisami – z pomocą przychodzą wszelkiego rodzaju systemy lojalnościowe.
Trendy w gastronomii 2022 – systemy lojalnościowe
Era zbierania pieczątek i noszenia w portfelu kart lojalnościowych odchodzi w niepamięć? Owszem, jednak to nie znaczy, że należy całkowicie zrezygnować z programów lojalnościowych. Obecnie do dyspozycji mamy wszelkiego rodzaju aplikacje, kody zniżkowe przy zamówieniach online oraz możliwość organizacji konkursów czy promocji w mediach społecznościowych. Warto doceniać stałych klientów i oferować co pewien czas darmową dostawę czy zniżkę w lokalu. To sposób na zbudowanie społeczności, na którą będziemy mogli liczyć także w trudniejszych chwilach.
2022 rok może być dla branży gastronomicznej czasem ciężkim i pełnym wyzwań, jednak nie poddawajmy się nastrojom i spoglądajmy w przyszłość z optymizmem. Wdrożenie nowych działań, elastyczność i otwartość na nowe trendy gastronomiczne pomoże przetrwać wszystkie trudne chwile.
Zobacz również: trendy kulinarne 2022, czyli co będziemy jedli.