Fanex: Trendy w zakupie sosów przez gastronomię stacji paliwowych

Zauważamy, że liczba i rodzaj konceptów gastronomicznych przy stacjach paliwowych stale rośnie. Koncepty te poszerzają także systematycznie swoją ofertę. Dziś na stacjach paliw możemy zakupić nie tylko hot-dogi czy zapiekanki – wybór jest znaczenie większy. Z tej racji, popyt na sosy i inne dodatki spożywcze ze strony branży, charakteryzuje się dynamicznym wzrostem.

Analizując nasze wyniki sprzedażowe dla gastronomii przystacyjnej, widzimy także zmieniające się nieco preferencje polskich Klientów, którzy zaczynają zwracać uwagę na coraz więcej aspektów. W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się na polskim rynku wiele nowości w kategorii sosów, nie mniej jednak w dalszym ciągu zdają się one być cały czas niszowe. Gastronomia przystacyjna najczęściej sięga po ketchup nr VII (nasz produkt premium), sos czosnkowy oraz remouladę, ale coraz większe zainteresowanie budzą także smaki typu: amerykański, BBQ czy meksykański.

Jeszce kilka lat temu klienci byli zainteresowani wyłącznie sosami majonezowymi, w chwili obecnej Polacy oczekują sosów o lekkiej konsystencji i produktów klasy Premium z jak najmniejszą ilością konserwantów i z tzw. czystą etykietą. Cena nie jest już tak istotna jak jeszcze parę lat  temu i nie stanowi głównego kryterium wyboru.

Polacy zarabiają coraz więcej, a ich wiedza konsumencka jest coraz szersza. Dlatego branża chcąc sprostać ich wymaganiom, poszukuje coraz częściej produktów jednocześnie zdrowych, ale i trwałych. Czyli naturalnie zakonserwowanych lub z minimalną i kontrolowaną ilością konserwantów, gwarantującą bezpieczeństwo po otwarciu w trakcie używania, które może potrwać wtedy kilka dni lub dłużej. Bardzo możliwe, że już niebawem na stacjach będą dostępne wegańskie wersje sosów Fanex.

Duże znaczenie dla gastronomii ma już nie tylko skład czy smak sosów. Coraz bardziej liczy się także wygląd samego produktu oraz jego łatwość dozowania. Polscy klienci branży HoReCa poszukują sosów wyróżniających się interesującym smakiem i chętniej skłonni są do wypróbowywania nowych receptur, ale coraz częściej bardzo ważnym kryterium wyboru staje się także ciekawa struktura – tak, aby finalna prezentacja produktu „na talerzu” była atrakcyjna wizualnie dla klienta końcowego punktu gastronomicznego.

Widzimy także trend polegający na coraz większej popularności marek własnych w gastronomii na stacjach paliw. Ich dość częste wprowadzanie przez branżę, jest wynikiem naturalnego i  elastycznego dostosowywania się do światowych trendów handlowo-marketingowych, jak i do zmian gustów i przyzwyczajeń konsumentów. Nasze najlepszej jakości sosy oferowane w dużych tubach, są wręcz stworzone do tego, aby budować na ich podstawie spożywczą markę własną. Stacje benzynowe po wprowadzeniu naszych sosów (w formie marek własnych), pozytywnie oceniają ich wartość sprzedaży. Odbieramy sygnały, że Klienci bardzo chętnie sięgają po te produkty, a nawet wracają na stację m.in. po to, aby ponownie się w nie zaopatrzyć.

Autor komentarza: Piotr Kubiczek, Dyrektor Handlowy w firmie Fanex.